Den patetiske gubbens utmaningar 2019

Skåneleden 125 mil, Swedish Alpine Ultra och Kullamannen Ultra, mina mål 2019!

I nov 2016 efter att ha anmält mig till Kullamannen Ultra 2017, började jag få ont i bröst och rygg. Så i stället för att springa 30 mil/månad fick jag springa till läkare, innan jag fick diagnosen "en tumör i ryggraden". Den opererades bort i aug 2017. Jag satte då som mål att klara tre ultror under 2018. Simris Alg Ultra 63 km klarades av med minsta möjliga mariginal (3 min). Swedish Alpine Ultra Nikkaluokta - Abisko 107 km fick ställas in på plats p g a en inflammation i hälen. Kullamannen Ultra 161 km, Sveriges tuffaste ultra fick stigas av efter 10 mil i Mölle p g a svåra smärtor i vä knä. Jag bröt med stolthet men också i hopp om att det kommer fler chanser. Så oavsett fysiska krämpor så försöker jag med Swedish Alpine Ultra och Kullamannen även i år 2019. Det jag absolut SKA klara i år, är att ta mig runt hela Skåneledens 125 mil springande, se mer om den utmaningen på min sajt: skaneled.se Så välkommen dit och välkommen hit!

I am not a robot!

Maj 2019Posted by Roland Fors Fri, May 24, 2019 07:44:06

Så har jag kommit till den fjärde veckan i mitt arbetsschema som gör att jag måste ta en paus från mitt Skåneledsspring under en och en halv vecka och sätta jobbet först för att vara alert och engagerad som personlig assistent. Ett jobb som jag trivs med och som får mig att känna mig behövd. Det är en bonus i livet att vara 70 och både kunna röra mig som jag gör och ha ett jobb även om jag numera inte jobbar mer än ca 40%. Mer vill jag inte jobba för det är tillräckligt för att få mig att känna mig som en del i ett samhälle där man drar sitt strå till stacken och få känna att jag gör ett arbete som verkligen behövs. Tror inte att jag skulle orka att jobba mer heller och definitivt inte som lärare, som ju var min profession tidigare. Att ha koll på 25 – 30 elever och ge alla lika mycket uppmärksamhet och få dem sedda kan jag nog klara men allt förberedelsearbete och allt administrativt arbete som lärarna nu måste göra, nej, nej, nej. Där har nog åldern gjort att jag inte riktigt skulle klara den rollen. Nog om jobb och åter till spring och rörelse.

I går torsdag hade jag tänkt kuta runt Finjasjön från etappstart Göingeåsen och ca 5 mil till Hässleholm. Ryggan var packad och jag tänkte åka tåget här från Ystad kl 05.30 men jag ställde in. Kände mig oerhört trött med värkande knän och inte så motiverad som jag annars alltid känner mig. Kände bara att jag ville ha en dag utan spring så det blev en promenad med frun på en knapp mil, städning och några timmars bokläsande i en solstol vid havet här i Ystad samt TV-tittande på den för Sveriges del oerhört nesliga förlusten i hockey-VM mot Finland. Ja, jag är verkligen ingen robot som man bara kan trycka på en knapp för att kuta långt alltid, även om det kanske kan verka så ibland.

I dag blir det lättsim och bastu, vilket är mycket härligt för en ömmande kropp och i morgon och en dryg vecka framåt jobbar jag och springandet får vila till kalendern visar på en ny månad. Den första så kallade sommarmånaden, visst är det underbart härligt med sommaren! Men kanske bäst att tillägga, om man är lycklig och glad för annars kan sommaren vara en jobbig tid och det vet jag själv hur det kan kännas men om det skriver jag inte i dag för NU ÄR DET BARA UNDERBART MED SOMMAREN! Men bilden får väl visa hur lätt det kan vara att flyta på ytan och livet bara flyter på och motsatsen då man har ett helsicke att hålla sig på ytan och man känner att man sjunker. Så får i denna ljuva sommartid, som psalmen säger, avsluta med en bild på fantastiskt vackra lupiner.

Träning och nattsudd var nog inte så bra dagen före!

Maj 2019Posted by Roland Fors Sun, May 19, 2019 21:22:54
Efter att ha kört intervallträning på morgonen och varit ute och cyklat fyra mil med hustrun vid lunch samt nattsuddat med Eurovision Songcontest till strax efter ett och därefter inte somnat förrän halv tre, så var kanske inte förutsättningarna att gå upp kl halv fem med bara två timmars sömn för att åka tåg i nästan tre timmar och därefter transportspringa 7 km till starten av Nord till Sydledens startpunkt Håresjö de bästa. Kan man skriva så jävla långa meningar, ja varför inte men den blev lång och kanske inte grammatisk riktig men skit samma.

Hur som helst så har jag i dag varit ute i Göingeskogar i gamla snapphanetrakter och sprungit/gått i 40 km, i tre Skåneledsetapper från Håresjö till Hässleholm och det var tufft, dels för att det var så himla varmt, dels så var det ju som sagt inte så bra med träning dagen före och nattsudd. De sista tio kilometerna var mycket jobbiga för jag kände att jag var nästan på väg att gå in i väggen. Så det tog tid innan jag kom till Hässleholms station och hem med tåg kom jag inte förrän halv nio och nu i skrivande stund är jag färdig för slafen, så God Natt men innan vi lägger på så blir det som vanligt några bilder från mitt spring. Bild på en Skunkkalla, en konstig blomma som jag såg i dag och som växer där det är blött. En bild på en övervakningskamera uppsatt på en tall vid en rastplats jag stannade till vid (förstår inte meningen med den) och som vanligt en selfie.smiley

Måndag en vilodag!

Maj 2019Posted by Roland Fors Mon, May 13, 2019 21:54:46

Efter att i fredags varit över på Ven och joggat runt ön och de 12 kilometerna Skåneled, 9A på Öresundsleden, så bestämde jag mig för att bara ta den etappen den dagen. Det var mycket resande och att passa båttider fram och tillbaka hade gjort det stressande att sedan efter Ven köra vidare på etapp 10 från Järavallen till Löddeköpinge (21 km). Jag ville ju också ha tid att kolla runt på ön mer med turistens ögon än löparens. Det var några år sedan jag var där. Jag har dock varit där många gånger både med familj på dagsutflykter och cyklat från Höör till Landskrona med övernattnings prylar, typ tält, sovsäckar mm och legat över på campingplatsen med barnen när de var tillräckligt stora för att själva kunna cykla de ca 10 milen t o r. Jag har också paddlat längs med den skånska västkusten ett par gånger och då också övernattat på Vens campingplats.

Så här kommer ett par bilder från Ven i fredags. På tal om selfies så har man räknat ut att varje människa kommer att i genomsnitt ha tagit 25000 selfies under sitt liv och så klart en del människor (de yngre samt en del gamlingar) många många fler. smiley Så jag och Tycho och jag och Skånetrafiken är väl lämpliga bilder, eller?

I söndags, i går tog jag mig an de 47 kilometerna och fem etapperna från Järavallen till Bulltofta i Malmö, där etapp 14 på Öresundsleden slutade. Nu har jag bara två etapper kvar på hela den leden (35 km på Falsterbonäset), sedan har jag i sex dagsetapper kutat 214 km längs Öresundsleden från Utvälinge i norr till Malmö och sedan de två extraetapperna på Falsterbonäset, vilka jag tänkte klippa i morgon, tisdag. Men få väl bifoga ett par bilder från i går också. Ett nedlagt kärnkraftverk och en annorlunda selfie i en trafikspegel. smiley

Sedan är som sagt Öresundsleden färdigkutad, liksom Österlenleden och Ås till åsleden. Så i nästa helg som kommer börjar jag med Nord till sydleden och den ledens dryga 30 mil. Det gäller att vara på språng, dels när det är fint väder, dels utnyttja mina fria resor på Skånetrafiken, som jag får för att jag gör lite reklam för dem och Skåneleden.

Men jag kan ju inte bara springa runt på Skåneleden i tid och otid utan jag jobbar också samt vill ju även göra saker med familjen. Ska snart (i början på juni) åka upp till Höga kusten och Skuleskogens nationalpark och Skuleberget och vandra med frun några dagar. Ska bli härligt och avkopplande och från början av juli måste jag enbart ägna all tid för både fysisk och mental träning för mitt stora lopp detta år, Swedish Alpine Ultra 107 km från Nikkaluokta till Abisko den 20 juli, som jag hoppas, hoppas kunna klara.

Ursäkta att jag är som en papegoja och återupprepar allt jag skriver men det är STORT för mig, mycket stort med mitt kutande i ultror och på Skåneleden.. Och den här "jävla" bloggen handlar ju om mig och mitt springande så ..........smiley

Tillägg: Jag sprang i tisdags klart Öresundsleden, så nu är tre delleder av fem avklarade. Här är en länk till en sammanfattningsfilm om hela Öresundsleden. Visst faaaan är jag bra eller patetisk...........smiley

Jippi, jag är åter någorlunda på banan!

Maj 2019Posted by Roland Fors Tue, May 07, 2019 17:06:47

Jodå, jag orkade både 40 km plus 15 km i söndags den 5 maj då jag kutade tre Skåneledsetapper från Helsingborg till Järavallen via Rydebäck och Landskrona + två transportetapper till Glumslöv resp Landskrona station. Från Järavallen tog jag mig sedan några km till busshållplatsen för buss 138 mellan Landskrona och Lund, så totalt blev det 55 km. Ett bra dagsverke för en 70-årig gubbe tycker jag. Åkte tåg till Helsingborg i två timmar på morgonen och buss och tåg i drygt två timmar hem till Ystad, så dagsverket blev ju lite mer än bara spring. Youtubefilmer om de olika etapperna finns nu upplagda, klicka i länkarna nedan.

Filmlänk till etapp 7 Helsingborg - Rydebäck
Filmlänk till etapp 8 Rydebäck - Landskrona
Filmlänk till etapp 9 Landskrona - Järavallen

Jippi, jag är någorlunda banan igen och andas nu åter förhoppningar om att få klara mina drömmars sommarmål: Swedish Alpine Ultra, 107 km mellan Nikkaluokta och Abisko. Flyg t o r är bokade liksom hotell i Kiruna, så nu jävlar är det bäst att gubben sätter igång med kvalitetshöjningar av sitt spring. Intervall och backträning i mängd är något som verkligen behövs, så att inte fjällräddningens helikopter ska behöva komma ut på fjället och hämta en halvdöd gubbe, som tagit sig vatten över huvudet. Jag har drygt två månader på mig och i år måste det gå för åldern arbetar då sannerligen inte för mig. Så bilden nedan får ta mig faan inte bli sann.

Här är dock några sanna bilder från i söndags:

Förste Maj: Backsippor, Gullvivor, Liljekonvaljer och apelsiner!

Maj 2019Posted by Roland Fors Wed, May 01, 2019 15:22:38

Den 1 maj för 60 år sedan var jag i Folkets park i Kalmar där det då på den tiden alltid var politiska tal blandat med lite underhållning. Då jag var 10 år, alltså för exakt 60 år sedan så blev fem av oss i publiken som stod nedanför scenen uppkallade på scen för att delta i en tävling. Fram sattes en stor låda med apelsiner. Tävlingen var enkel, plocka på dig så många apelsiner du kan på en minut. Jag hade en kort jacka med dragkedja och resår i midjan, en beige vill jag minnas. Aha, tänkte jag och slängde in apelsinerna innanför jackan. Jag hann ju ta hela jäkla jackan full så jag vann. Någon tyckte det var fusk men det fanns inga regler så jag fick ett pris, utöver de apelsinerna jag hade plockat, men där står det still i minnet. Kanske var det en chokladkartong, kanske inte, jag minns inte. Nä inte kan man minnas allt och under tiden som går från en händelse till nuet, kan man förändra händelsen. Inte medvetet utan med omedveten påverkan. Så kanske hade jag inte en beige jacka, kanske var det inte precis 60 år sedan. Men och det är solklart, det var den 1 maj i Folkets Park i Kalmar och det var en tävling om att plocka på sig så många apelsiner som möjligt och jag vann. Nog om det och nu till minnen som är så korta att de i a f inte är förändrade ens det minsta. 1 maj i år, 2019 vandrade frun och jag delar av Skåneleden (var annars? smiley) samt också en led som kallas Backaleden, som tillsammans tog oss runt och över Brösarps norra och södra backar till utgångspunkten för vår start, Piratens rastplats. Under de ca 11 kilometer vi vandrade, häpnade vi över allt vi såg. Bl a Gullvivor, Backsippor, massor av Ramslök och till och med Liljekonvalje och så många, så många nästan överblommade vit- och gulsippor, som har glatt oss nu i nästan två månader

På lördag eller söndag ska jag åter sätta mig på tåget i Ystad och då åka till Helsingborg för att därifrån ta mig an de två Skåneledsetapperna som skiljer Helsingborg och Landskrona åt. Helsingborg – Rydebäck och Rydebäck - Landskrona. Den totala springdistansen bli ca 40 km då jag från Rydebäcksleden också måste ta mig fram till Glumslöv 3 km och tillbaka till leden igen. Jag tänker ju springa alla delar av Skåneleden och inte hoppa över någon. Sedan utöver ledspringet blir det lite framspring från Knutpunkten (stationen) i Helsingborg till leden uppe vid Kärnan och frånspring i Landskrona till Landskrona station.

Känner mig nu lite bättre men är dock ännu långt från hundra för frustar som en valross i uppförsbackar men 40 km ska jag väl orka ändå, hoppas jag. Jag har ju hela dagen på mig.

Och till Vitsipporna och Gulsipporna säger vi: "Tack för i år, kom tillbaka igen nästa år! O, va jag vill vara med nästa vår igen, det är inte självklart, men jag hoppas för det är en stor BONUS!!!!!!