Den offentliga kampen att springa ultralopp  2018

Den offentliga kampen att springa ultralopp 2018

I nov 2016 efter att ha anmält mig till Kullamannen Ultra 161 km, började jag träna ganska hårt. Efter en mara ena dagen och en träningsrunda på 2 mil i svår terräng andra dagen började jag få ont i ljumske, bröst och rygg. Då började mina besvär och i stället för att springa 30 - 40 mil varje månad fick jag springa till läkare, innan jag fick besked på att jag hade en tumör + 2 diskbråck i ryggraden.

Den 13 sept 2017, två veckor efter tumöroperationen börjar bloggen och slutar i hopp om tre ultralopp 2018. Den handlar bara om mig"skratt" och är ointressant för andra utom kanske "de av samma skrot och korn". Bloggen kan av hänsyn till mig inte kommenteras.

"Swim it magistern, swim it"

Oktober 2017Posted by Roland Fors Sun, October 22, 2017 13:14:22


Swim it magistern, swim it, är ett försök att vara lite fyndig och åter igen knyta an till historien. Denna gång till svensk filmhistoria. ”Swing it magistern, swing it” var en låt i en film med samma namn från 1940 med sångerskan Alice Babs. Hon blev senare utnämnd till hovsångare och var mycket folkkär. Hon sjöng aktivt ända fram till i början på tidigt 2000-tal.

Så eftersom jag nu fått börja simma och är en ”gammal” magister så tyckte jag den titeln på låten (fast lite omgjord) passade bra till detta inläggs rubrik. Faan vad jag är fyndig och rolig, va? Patetisk är bara förnamnet. Som ni kan se på ”svarta tavlan” på bilden så är veckans ord just ”patetisk”. Ordet har många synonymer bl a löjeväckande, känslosam och högstämd, vilka alla kan passa bra in. Misslyckad vill jag i a f inte än känna mig som. smiley

Att jag la en länk till låten/klippet i filmen är inte för att jag tycker om den utan för att visa vad som var populärt då för snart 80 år sedan mitt under andra världskriget men också med tanke på min käre, sedan snart 12 år avlidne far, som alltid hade radion på och gärna lyssnade på Alice Babs. Förresten så var min far en riktig kämpe som ända fram till ett par år innan han somnade in som 90-åring minus några månader, gärna cyklade 5 – 6 mil ett par gånger i veckan. Så med tanke på arvet och generna så är mitt mål, som beskrivits tidigare, att springa Stockholm Marathon 2039 som 90-åring inte helt omöjligt.smiley

Hur som helst så har jag nu kommit igång med både allsidig och lite mer krävande träning. Från i onsdags till och med i dag söndag har jag:

Gått ca 60 km, varav ca 30 km i terräng med stavar. Veckans gående avslutades i dag söndag med 10 km i blöt och tung kuperad terräng tillsammans med frun, som visade mig att jag har lång väg att gå innan jag fått igen min fina kondition. De sista kilometrarna försvann hon bara medan jag hasade mig fram i mina blöta regnkläder och tunga vandringkängor.

Jag har simmat 1000 meter med mycket långsamt bröstsim varannan längd och varannan längd så flöt jag sakta och lugnt och bara använde händerna som propellrar. Trots bara badfart så kändes ryggen verkligen av och jag fick jag en djävulsk träningsvärk efteråt. Mina muskler har ju nästan förtvinat p g a inaktivitet och vila i nästan två månader. Jag kan tyvärr inte simma fort (tekniken), vilket jag skulle velat för då hade jag anmält mig direkt till Järnmannen (triathlon) i min födelsestad Kalmar. För vem vill bli uppfiskad som en jäkla döende torsk av arrangörerna redan efter första grenen, som är just simning? Förresten så föddes även Alice Babs i Kalmar.

Jag har också cyklat sammanlagt i ca 1,5 timme på min motionscykel sittandes upprätt och med mycket lågt motstånd.

Jag har rott lite lätt med min roddapparat men bara några minuter/dag.

Jag har stretchat och gjort olika mjuka rörelser med hela kroppen ca 45 – 60 minuter om dagen.

Jag har börjat (försöker i alla fall) att äta lite mindre kolhydrater och mer grönt för att gå ner i vikt från nuvarande ca 80 kg till 72 – 73 kg. För med mina atrosknän betyder varje minuskilo att knäna belastas mindre och att det går lite lättare att springa. Det är dock inte så himla lätt att avstå godsaker. När man springer och motionerar mycket så är det lugnt att äta i stort sett vad som helst och mycket för då förbränner man ju lätt de extra kalorierna. Med mycket lågintensiv träning som det varit och fortfarande är så samlas kalorierna ganska snabbt på olika ställen på kroppen. Jag bestämmer mig dock för ett kortsiktigt förbud, för när det närmar sig den underbara julen, då kan i alla fall inte jag ha förbud, då blir det om inte frosseri, så i a f mycket rikligt.smileyKommande vecka så ska jag, förutom att besöka min duktige sjukgymnast och få träningsprogram också trappa upp träningen ett snäpp till. Det ser jag verkligen fram emot. Ska bli så roligt och underbart härligt! Jag är sannerligen på G men nu gäller det att hålla emot och inte bli övermodig eller högstämd (som ju var en synonym till patetisk).smiley